لوگو دکتر جواد رحمتی
Close this search box.
مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت مجموعه فعالیت هایی می باشند که به شما کمک میکنند تا دوره نقاهت پس از این جراحی را به خوبی پشت سر بگذارید و از بروز هرگونه عوارض احتمالی جلوگیری کنید. اگر قصد انجام عمل لیفت صورت را دارید، مهم است که نه تنها در مورد روش جراحی بلکه در مورد پروتکل مراقبت های بعد از آن نیز بدانید. اگرچه ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج نهایی لیفت صورت دیده شود، اما روند بهبودی زمان بسیار کمتری می برد.

ارائه زمان برای بهبودی دشوار است زیرا این زمان به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامتی و نوع عمل انجام شده بستگی دارد. با این حال، دانستن آنچه باید انتظار داشته باشید و پیروی از دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل جراحی لیفت صورت، تفاوت زیادی در نتایج لیفت صورت شما ایجاد می کند.

در ادامه یک راهنمای ریکاوری لیفت صورت آورده شده است، با مطالعه این راهنما  خواهید دانست که در طول یک دوره بهبودی معمولی چه چیزی در انتظار شما است.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت چیست؟

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت بسیار مهم هستند. در صورت رعایت دقیق دستورالعمل ها، درد و  عوارض عفونت و تورم می تواند به حداقل برسد. گاهی اوقات اثرات پس از جراحی بسیار کم است، بنابراین ممکن است تمام این دستورالعمل ها اعمال نشود. با این حال، در صورت بروز هرگونه از عوارض، این دستورالعمل ها را دنبال کنید یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جراحی لیفت صورت یکی از چشمگیرترین روش ها برای جوان تر به نظر رسیدن چهره است. هیچ چیز به اندازه لیفت صورت نمی تواند باعث بهبودی ظاهر صورت و گردن شود. میزان موفقیت آمیز بودن جراحی در دستان بیمار و همچنین جراح است. حتی بهترین جراح روی زمین هم اگر بیمار پس از جراحی به درستی از خود مراقبت نکند، نتایج رضایت بخشی به دست نخواهد آورد. برای حصول بهترین نتایج مرتبط با لیفت صورت، زیباجو باید به مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت توجه زیادی داشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی لیفت صورت

در ادامه یک راهنمای 30 روزه ریکاوری لیفت صورت آورده شده است:

هفته اول مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

در طول این مدت، باید مطمئن شوید که مراقبت های بعد از عمل مربوط به بخیه ها را به درستی انجام دهید و آنها را تمیز نگه دارید تا از بروز عفونت جلوگیری کنید. دقت کنید شما با مراجعه به بهترین جراح لیفت صورت در تهران هیچگونه عوارضی را تجربه نخواهید کرد و در نهایت بهترین نتیجه برای شما رغم می خورد.

✔ روز 1: پس از جراحی، ممکن است احساس بی ثباتی و خواب آلودگی کنید. باید از فردی در خانواده و یا دوستان خود بخواهید تا شما را همراهی کنند و در اولین شب شما بعد از مرخص شدن از بیمارستان از شما مراقبت کنند. در روز اول پس از جراحی، معمولاً زمانی است که بیشتر به داروهای مسکن نیاز دارید تا میزان درد این جراحی را کاهش دهید.

✔ روز 2: جراح شما یک جلسه ویزیت بعدی را در این زمان مشخص می کند. او پانسمان های جراحی شما را برمی دارد یا تغییر می دهد و بخیه ها و تورم شما را ارزیابی می کنند. اگر همه چیز خوب و طبیعی به نظر برسد، جراح ناحیه مورد نظر را مجدداً پانسمان می‌کند و در نهایت، مراقبت‌های بعد از عمل را یک بار دیگر همراه با شما بررسی میکند.

✔ روز 3: استراحت در این روز توصیه می شود، اما باید احساس بهتری داشته باشید و بهتر است از استراحت مطلق خودداری کنید و سعی کنید در اطراف خانه کمی قدم بزنید. کبودی و تورم معمولاً در حدود روزهای 3 و 4 به اوج خود می رسد، اما توجه داشته باشید با رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی لیفت صورت، سرعت بهبودی را به شدت افزایش می دهید.

✔ روز های 4-6: در این زمان، بیشتر افراد دیگر نیازی به داروهای مسکن ندارند. از این روز به بعد کاهش تورم را احساس خواهید کرد و با توجه به دستور پزشک مجاز هستید فعالیت های سبک را انجام دهید.

روز های 7-14: در طول این هفته همچنان مقداری تورم و کبودی در اطراف نواحی جراحی شده خواهید داشت. تورم و کبودی نیز می‌تواند باعث شود که برخی افراد کمی بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و گرفتگی را تجربه کنند. همه اینها اتفاقات رایج پس از جراحی لیفت صورت هستند و نباید باعث نگرانی شوند. در پایان هفته دوم پس از جراحی، بسیاری از افراد احساس می‌کنند حالشان خوب است و آماده بازگشت به سر کار و شروع فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی هستند.

روزهای 15-30: کشیدن بخیه ها ممکن است از پایان هفته اول تا هفته سوم اتفاق بیفتد که به میزان رعایت دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت توسط شما و همچنین روند بهبودی شما بستگی دارد. در هفته های سوم و چهارم، ممکن است مقداری تورم باقی مانده داشته باشد، اما در بیشتر موارد، احساس بهتری خواهید داشت و متوجه روند بهبودی خواهید شد. در این زمان، می‌توانید بدون اینکه افراد متوجه علائم ظاهری عمل شما شوند به ورزش سبک و لذت بردن از انجام فعالیت‌های روزمره خود برگردید. محل های برش یک رنگ صورتی مایل به قرمز خواهند داشت و با گذشت زمان کاملا محو خواهند شد.

در مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت چه باید کرد؟

پس از گذشت یک ماه از عمل، باید به فعالیت های عادی و لذت بردن از زندگی با ظاهر جدید خود بازگردید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا تورم، کبودی، سفتی و بی حسی بسیار جزئی باقی مانده از بین برود، اما این موارد معمولاً فقط برای شما قابل مشاهده و لمس است و دیگران متوجه آن نمی شوند.

به خاطر داشته باشید که تایم فریم های فوق فقط بازه های زمانی بسیار کلی را نشان می دهند و هر فرد یک تجربه منحصر به فرد خواهد داشت و شما همیشه باید دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود برای مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت را دنبال کنید. افرادی که تحقیقات خود را انجام می دهند، اقدامات احتیاطی لازم را انجام می دهند و دستورالعمل های مراقبت پس از عمل جراحی لیفت صورت خود را دنبال می کنند، معمولاً راحت ترین بهبودی و بهترین نتایج را دارند. ارتباط با جراح در طول کل فرآیند بسیار مهم است. اگر علائمی را تجربه می کنید که احساس می کنید غیرعادی است، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

در چه صورت بعد از جراحی لیفت صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جراحی لیفت صورت انجام داده اید، در صورت داشتن هر یک از علائم یا تجربیات زیر باید فوراً با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید:

✅ خونریزی که بانداژ شما را اشباع می کند.

✅ تورم شدید.

✅ تب.

✅ ترشحات غیر طبیعی از محل بخیه، مانند عفونت.

✅ درد شدید.

✅ بخیه های باز شده.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت بسیار مهم است!

اگر قصد انجام لیفت صورت را دارید، ممکن است در مورد زمان بهبودی و مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت سوالاتی داشته باشید. دانستن اینکه چه کارهایی باید در طول ریکاوری پس از لیفت صورت انجام دهید  و چه کارهایی نباید انجام دهید به ایجاد زمینه برای یک تجربه خوب پس از عمل لیفت کمک می کند.

در صورت رعایت دقیق دستورالعمل ها، درد غیرضروری و عوارض عفونت و تورم به حداقل خواهد رسد.

سوالات متداول مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

پاسخ برخی از متداول ترین سوالات شما: